Jeannette1973 schreef:Hallo Jan, ik zeg ook niet dat iedereen 400 mcg selenium moet gaan slikken hoor... Maar volgens mij zijn bij langdurige suppletie van 400 mcg per dag geen nadelige gevolgen aangetoond.
Volgens het eerder genoemde onderzoek
"Effects of Long-Term Selenium Supplementation on the Incidence of Type 2 Diabetes"
artikel:
http://www.annals.org/cgi/content/full/0000605-200708210-00175v1als pdf:
http://www.annals.org/cgi/reprint/0000605-200708210-00175v1.pdfeditorial:
http://www.annals.org/cgi/content/full/0000605-200708210-00177v1als pdf:
http://www.annals.org/cgi/reprint/0000605-200708210-00177v1.pdf(zie ook het draadje
verwijzing naar artikel 'Selenium en type 2 diabetes')
lijkt een dagdosis van selenium uit voeding van gemiddeld 90mcg/dag plus 200mcg/d als supplement tot een verhoogd vóórkomen van diabetes type 2 te leiden.
Natuurlijk is dat daarmee niet keihard aangetoond, ook al omdat het slechts één bron betreft, maar het is het eerste echt uitgebreide onderzoek naar de relatie tussen selenium en diabetes type 2, en volgens mij dusdanig opvallend dat het verkeerd zou zijn het zomaar te negeren.
Jeannette1973 schreef:Om het veilig te houden kun je een dagelijkse dosering van 100 tot 200 mcg aanhouden. En naar mijn weten verhoogt dat echt de kans op diabetes type 2 niet. Wél als je toxische hoeveelheden in je bloed hebt, maar dan moet je echt excessieve hoeveelheden naar binnen werken.
In Nederland kom je met gangbare, niet-vegetarische voeding hoogstwaarschijnlijk tot 50-100mcg selenium per dag met de voeding. Met een supplement van 200mcg/d daar bovenop kom je al in het gebied waarbij in bovenstaand onderzoek een verhoogd vóórkomen van diabetes type 2 werd gezien.
Jeannette1973 schreef:Zeker in een seleniumarm grondgebied als Nederland is het geen overbodige luxe om selenium als supplement te nemen.
Dat de bodem arm zou zijn aan selenium lijkt me nauwelijks relevant:
De belangrijkste selenium-bronnen in de voeding zijn vlees en vis ( en evt. schaal- en schelpdieren). Landbouwhuisdieren krijgen doorgaans selenium toegevoegd aan hun voer (
een supplement dus eigenlijk), waardoor een verarmde bodem dus niet relevant is. Daarnaast komt veel diervoeder (zoals soja) niet eens uit onze eigen regio, maar uit heel andere gebieden.
En ook plantaardige voeding voor menselijke consumptie komt vaak van ver weg; denk aan broodgraan, soja, en noten.
Ik zie eigenlijk alleen voor vegetariërs en vooral veganisten een probleem. Een selenium-supplement lijkt me voor hen beslist wel verstandig. (50mcg Se/d als supplement voor vegetariërs? 100mcg Se/d voor veganisten, wellicht?)
Jeannette1973 schreef:Bovendien zet ik ook mijn vraagtekens bij dit onderzoek. [...]
Omdat het onderzoek iets zegt dat wij eigenlijk liever niet willen horen?
Het lijkt mij in ieder geval verstandig er voorzichtigheidshalve vanuit te gaan dat het onderzoek mogelijk wél kan kloppen...
Jeannette1973 schreef:Ook heb ik dit nog gevonden:
Bijwerkingen
Selenium heeft een relatief kleine veiligheidsmarge. Bij doseringen van 200-400 mcg elementair selenium per dag zijn nooit negatieve bijwerkingen geconstateerd. [...]
Ja, dat was misschien zo,
maar dit onderzoek is het eerste echt uitgebreide onderzoek naar selenium en diabetes type 2, en lijkt iets heel anders te laten zien.
----
a3n schreef:ik heb in een ander draadje ook al m'n vraagtekens gezet bij de opmerkingen over diabetes
ik zou graag de inhoud van het onderzoek weten.........als iemand mij kan verwijzen naar een uitgebreid verslag waar instaat om wat voor mensen het gaat............
Zie bovenstaande links naar het onderzoek.
En het gaat om een grote groep mensen uit een gebied in de Verenigde Staten met een voor de VS relatief 'lage' inname met de voeding (gemiddeld 90mcg Se/dag) die gedurende ruim zeven jaar tevens een supplement van 200mcg selenium per dag gebruikten.
a3n schreef:het is erg moeilijk om conclusies te trekken op basis van een losse opmerking
Maar het ging toch beslist niet om een losse opmerking?? Ik had aardig grondig wat dingen opgeschreven in het draadje waarnaar ik verwees, en daar staan ook de links naar het betreffende onderzoek.
a3n schreef:ik heb in geen enkel draadje begrepen of de testpersonen schildklierpatienten waren bijvoorbeeld of juist gezonde mensen
Het ging om een 'doorsnee' groep uit de bevolking.
a3n schreef:verder is het zoals jeannette zei misschien wel een combinatie van factoren.
Schildklierpatienten hebben zowiezo meer nodig aan mineralen en vitamines omdat de opname minder is.
Wanneer de schildklierhormoon-instelling goed is, wordt ook de darmfunctie weer normaal. (Mits er niet ook nog iets anders aan de hand is natuurlijk, zoals bijvoorbeeld coeliakie. Maar dat is een ander verhaal.)
Wanneer de darmfunctie weer normaal is, is het niet te verwachten dat de opname van voedingsstoffen nog verminderd zou zijn.
a3n schreef:dus ik blijf erbij zo lang er geen vreemde berichten uit de hoek van het amc etc komt over aanpassing van de dosis die ze nu adviseren
is 200 de advies dosis en zoals al eerder beschreven als je twijfelt aan je behoefte moet je je bloed laten controleren
Ik weet niet of de onderzoekers bij het AMC dat betreffende onderzoek kennen. (Al verwacht en hoop ik van wel.)
Daarnaast, die AMC-onderzoekers adviseren bij mijn weten nog niets, althans, niet voor lange termijn. Ze doen onderzoek naar het effect van die 200mcg Se/d extra als supplement, maar er zijn voor zover ik weet nog geen conclusies.
En ook heel belangrijk, dat heb ik eerder ook op diverse plaatsen neergeschreven: dat Amerikaanse onderzoek naar selenium en diabetes type 2 keek naar langdurig gebruik, bij een 'doorsnee' groep. Kortdurend gebruik, zes maanden (of een jaar?), van een supplement met therapeutisch oogpunt (N.B: waar dit draadje in essentie ook over ging/gaat), dat is misschien gewoon perfect veilig.
Er zijn geen zekerheden.
Het enige dat ik echt wil benadrukken, is dat op basis van het genoemde Amerikaanse onderzoek de inzichten over het langdurig(!) gebruik van hooggedoseerde selenium-supplementen mogelijk bijstelling nodig hebben.
Het is aan ieder om voor zichzelf te beslissen hoeveel waarde aan een en ander toegekend moet worden, en hoe voorzichtig je moet zijn met selenium-supplementen.
Ikzelf zeg op basis van dat onderzoek:
wees voorzichtiger dan we op basis van eerdere aanbevelingen dachten te moeten zijn...
Jan