met een seleniumkuur bijna geen antilichamen meer!

Het is niet altijd kommer en kwel! Hier kun je een verslag doen van successen en tips geven die geholpen hebben.

Berichtdoor Alice1963 » zaterdag 02 september 2006 - 21:31

http://www.cefak.com/selen/d/info_d.html


Da's de link. Wel gewoon via de Cefaksite maar met een soort omweg bereikbaar, idd beetje typisch. Rare jongens, die Germanen... ;-)
Groetjes,

Alice


Het alledaagse geluk is het grote geluk
Avatar gebruiker
Alice1963
Forumverslaafde
 
Berichten: 3658
Geregistreerd: zondag 14 augustus 2005 - 17:59

Berichtdoor an » maandag 04 september 2006 - 7:55

In het AMC weten ze dat je met gebruik van selenium anti stoffen TPO laat dalen.

Maar het onderzoek nu in AMC gaat erom kan je met gebruik van selenium een schildklierziekte voorkomen als je al anti stoffen tpo hebt en goede schildklierfunctie.
an
Veteraan
 
Berichten: 412
Geregistreerd: zondag 06 februari 2005 - 10:24
Woonplaats: eindhoven

Berichtdoor Jan » maandag 04 september 2006 - 15:22

Alice1963 schreef:http://www.cefak.com/selen/d/info_d.html

Da's de link. Wel gewoon via de Cefaksite maar met een soort omweg bereikbaar, idd beetje typisch. Rare jongens, die Germanen... ;-)

Ha, dankjewel,  Alice.
En o ja, nu vond ik 'm ook via de Cefak-site.

Voor mij wel lastig is dat bestellen niet online gaat, maar via een op je eigen computer geïnstalleerd mail-programma zoals outlook.
Aangezien ik nog computers in de bibliotheek gebruik werkt dat niet. Zal dat nog een paar maanden moeten wachten tot ik zelf een computer heb.
ÓF, heb je hun mailadres ook voor me misschien?? Dan kan ik gewoon m'n webmail gebruiken om ze te bereiken en die folder(s) te bestellen.
(Inderdaad, rare jongens, die Germanen.  :-_-: )


Groetjes,
Jan
Avatar gebruiker
Jan
Forumverslaafde
 
Berichten: 1411
Geregistreerd: donderdag 16 juni 2005 - 15:33
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Alice1963 » maandag 04 september 2006 - 17:55

Maar lieve schat ;-) .....je kunt wèl online bestellen...gewoon alles aanvinken wat je hebben wilt, postadres invullen, klaar......

Of zie ik iets over mijn halfgermaanse hoofd?

Maar, overigens, ze hebben ook een emailadres ja: birgit_briechle@cefak.com  

Zou dat lukken?
Groetjes,

Alice


Het alledaagse geluk is het grote geluk
Avatar gebruiker
Alice1963
Forumverslaafde
 
Berichten: 3658
Geregistreerd: zondag 14 augustus 2005 - 17:59

Berichtdoor Jan » dinsdag 05 september 2006 - 15:00

Alice1963 schreef:Maar lieve schat ;-) .....je kunt wèl online bestellen...gewoon alles aanvinken wat je hebben wilt, postadres invullen, klaar......
Of zie ik iets over mijn halfgermaanse hoofd?

Ja, schat ben ik wel een beetje hè.
Maarre, ja, je hebt wel gelijk, je kunt daar online bestellen, maar dat gaat dan via het mailprogramma op je eigen computer:
formulier online invullen,
versturen, knop "Absenden",
en vervolgens krijg ik dan de mededeling "This form is being submitted using e-mail. Submitting this form will reveal your e-mail address to the recepient. [...], waarna "OK" gekozen kan worden,
wat vervolgens niks oplevert zonder mailprogramma op je eigen computer. Althans, daar lijkt het toch sterk op.

Maar, overigens, ze hebben ook een emailadres ja: birgit_briechle@cefak.com

Fijn, geweldig, dankjewel hoor.
Kopieer ik lekker dat formulier, en verzend ik het met m'n eigen webmail.

Zou dat lukken?

Vast wel, toch?  :-_-:


Groetjes,
Jan
Avatar gebruiker
Jan
Forumverslaafde
 
Berichten: 1411
Geregistreerd: donderdag 16 juni 2005 - 15:33
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Alice1963 » dinsdag 05 september 2006 - 17:41

Ha die Jan,

;-)

Ja....zo moet het lukken. Ze zijn bij Cefak sowieso erg mailfreundlich, hebben verscheidene te mailen medewerkers in dienst, ook artsen bijv, en heb je niet de goeie te pakken dan word je vanzelf "weitergeleitet".  Zoniet, dan heb ik altijd nog wel wat emailadresjes hoor. Ook van Biosyn. Duzzzzzz...moet uiteindelijk goedgaan.

Suczeven.
Groetjes,

Alice


Het alledaagse geluk is het grote geluk
Avatar gebruiker
Alice1963
Forumverslaafde
 
Berichten: 3658
Geregistreerd: zondag 14 augustus 2005 - 17:59

re met seleniumkuur bijna gee antistoffen meer

Berichtdoor Ger » dinsdag 05 september 2006 - 21:31

Hoi,

Ik ben vandaag eens aan het shoppen geweest bij de drogist.
Nu heb ik Selenium van Quotiz (Leeuwarden) op de kop getikt.

Volgens het etiket zit er Natrium Selenaat in. 200 mcg.
Maar dit is niet het Selenium wat jullie bedoelen.???

Selenaat wordt omgezet in Seleniet ???? :?:

Wat ingewikkeld allemaal.

Ger :??:
Ger
Forumbekende
 
Berichten: 153
Geregistreerd: donderdag 21 april 2005 - 13:03

Berichtdoor Alice1963 » woensdag 06 september 2006 - 13:17

Hoi Ger,

Nee...dat is niet hetzelfde. Maar de enige info die ik tot nu toe heb gevonden ging over veevoer...en ik ben beslist geen koe! ;-)
Groetjes,

Alice


Het alledaagse geluk is het grote geluk
Avatar gebruiker
Alice1963
Forumverslaafde
 
Berichten: 3658
Geregistreerd: zondag 14 augustus 2005 - 17:59

Berichtdoor lieveheersbeestje » woensdag 06 september 2006 - 14:41

:-D  :-D  :-D  :-D

Volgens mijn internist kan je gewoon selenase in tabletvorm krijgen en in overleg met de apotheek ook nog met zink erbij.......

Hij zei dat het het proberen waard was, dat hij heel veel patienten had die er baat bij hebben, maar als je na een aantal maanden geen verbetering merkt er dan weer mee te stoppen.......

Maar is het zo gek dan, selenaat of seleniet is dat echt niet het zelfde, als ik google kom ik op Selenase uit........
Hashimoto vanaf 1998, fibromyalgie vanaf 08-2005 en bk '06

Geniet van het leven, want het duurt maar even Veel liefs,
<B>Annemieke</B>
Avatar gebruiker
lieveheersbeestje
Forumverslaafde
 
Berichten: 4560
Geregistreerd: zondag 06 februari 2005 - 9:40

Berichtdoor Alice1963 » woensdag 06 september 2006 - 18:07

Misschien dat Jan hier meer van weet?

Jan???
Wel goed trouwens Annemieke dat jouw internist hiermee werkt!
Groetjes,

Alice


Het alledaagse geluk is het grote geluk
Avatar gebruiker
Alice1963
Forumverslaafde
 
Berichten: 3658
Geregistreerd: zondag 14 augustus 2005 - 17:59

re met een seleniumkuur bijna geen antilichamen meer

Berichtdoor Ger » donderdag 07 september 2006 - 9:27

We moet echt een scheikundige zien te vinden die hier meer van weet. :-D

Tot die tijd gebruik ik gewoon Natrium selenaat.

Ger
Ger
Forumbekende
 
Berichten: 153
Geregistreerd: donderdag 21 april 2005 - 13:03

Berichtdoor Jan » donderdag 07 september 2006 - 17:59

Alice1963 schreef:Misschien dat Jan hier meer van weet?
Jan???


Umm, of ik waar precies meer van weet?

Wat ik weet:
-  Selenase is de productnaam van preparaten met natriumseleniet-pentahydraat als werkzame stof.
-  Natriumselenaat is beslist een andere verbinding dan natriumseleniet. Natriumselenaat wordt hoogstwaarschijnlijk anders gemetaboliseerd dan natriumseleniet. Het werkingsmechanisme in het lichaam kan dus anders zijn. Maar misschien ook niet. Ik weet het niet.
-  Een andere gangbare seleniumverbinding in supplementen is l-selenomethionine.
Vorige week schreef ik al:
-  De selenium uit natriumseleniet wordt anders gemetaboliseerd (opgenomen/ benut/ ingebouwd/ gebruikt) dan de selenium uit l-selenomethionine,
-  l-selenomethionine wordt (ook) goed opgenomen, maar werkt wat 'milder' dan natriumseleniet. Natriumseleniet zou bij wat forsere dosering eerder tot bijwerkingen leiden.

Zelf gebruikte ik al jaren 50 mcg selenium per dag, in de vorm van l-selenomethionine, en sinds vorig jaar zomer 150 mcg per dag.
Over zo'n zeven weken wordt samen met TSH, FT4, T3 en nog een aantal belangrijke en interessant dingen ook de anti-TPO bepaald. Ik ben benieuwd.
Mocht ik nog duidelijk antistoffen blijken te hebben, dus een nog actieve autoimmuunreactie, dan overweeg ik de l-selenomethionine eens (voorzichtig en in stapjes) in te wisselen voor natriumseleniet.
Vooral ook al omdat m'n internist vertelde dat bij zowel goed ingesteld T4-gebruik, zowel als bij T4+T3-combi (waar ik nu net mee aan het beginnen ben, middenin pietsje vermindering T4 en opbouw T3) (zie eventueel ook m'n profiel), sommige mensen zich ellendig blijven voelen door een aanhoudende autoimmuunreactie (wat ook een reden kan zijn waardoor mensen zich al zo beroerd kunnen voelen in het beginstadium van Hashimoto, terwijl TSH en FT4 dan nog vrijwel normaal zijn).
Alle reden om geïnteresseerd te zijn in de mogelijkheid selenium in te zetten tegen een autoimmuunreactie.


Groetjes,
Jan
Avatar gebruiker
Jan
Forumverslaafde
 
Berichten: 1411
Geregistreerd: donderdag 16 juni 2005 - 15:33
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Alice1963 » vrijdag 08 september 2006 - 9:29

Hoi Jan,

Thanx.......voor de uitleg. Mocht natriumselenaat bij mij wat heftig werken, kan ik altijd nog uitwijken naar de methioninevariant (mijn arts schrijft dat sowieso al gewoon voor, maar wordt helaas niet vergoed zover ik weet).

Alle reden om geïnteresseerd te zijn in de mogelijkheid selenium in te zetten tegen een autoimmuunreactie


Ja, dat vind ik dus ook. Bovendien, het werkt dus ook in het algemeen ontstekingsremmend, voor Hashiklantjes dus vrijwel altijd interessant. Of je klier moet totaal kapot zijn, hè.....Maar zover ben ik nog lang niet...
Groetjes,

Alice


Het alledaagse geluk is het grote geluk
Avatar gebruiker
Alice1963
Forumverslaafde
 
Berichten: 3658
Geregistreerd: zondag 14 augustus 2005 - 17:59

re met een seleniumkuur bijna geen antilichamen meer.

Berichtdoor Ger » maandag 11 september 2006 - 13:55

Hoi,

Wat moet je voelen als het erg heftig werkt?
En hoe lang duurt het voor anti stoffen dalen?

Jan.  Ik heb het idee dat jouw internist erkend wat veel andere tussen de oren vinden zitten. Huist die persoon in Deventer?

Ger :-_-:
Ger
Forumbekende
 
Berichten: 153
Geregistreerd: donderdag 21 april 2005 - 13:03

Berichtdoor Jan » maandag 11 september 2006 - 15:38

Ger schreef:Wat moet je voelen als het erg heftig werkt?

Wat met natriumseleniet (en -selenaat) eerder zou kunnen voorkomen dan met l-selenomethionine, het schijnt, is het optreden van milde seleniumoverdoserings-verschijnselen bij te snel of te hoog ophogen van de seleniumdosering. Dit heeft niks te maken met echte acute of chronische seleniumoverdosering met grote doses, maar schijnt vooral te maken te hebben met aanpassen, vergelijk maar een beetje met ophogen van schildklierhormoon.
Zelf heb ik jaren geleden eens tamelijk snel m'n l-selenomethionine-inname opgehoogd, en ging me daar tamelijk beroerd van voelen, een algehele malaise. M'n toenmalige vriendin zei dat het leek alsof ik ongesteld moest worden. ;-)
Vorig jaar zomer heb ik opgehoogd van 50 naar 150 mcg selenium (als l-selenomethionine), rustigjes aan (zie hieronder) en dat ging wél goed.

Daarom beter, met welke seleniumverbinding dan ook, voorzichtig in kleine stapjes ophogen, en beoordelen waar je persoonlijke selenium-optimum ligt. Eerste week supplementje van 25 mcg selenium per dag, tweede week 50 mcg selenium per dag, en zo opbouwen. Niet meer dan 200 mcg selenium per dag in totaal.
Personen met een min of meer regulier voedingspatroon zouden mijns inziens niet veel meer dan 100 (à 150) mcg selenium per dag extra als supplement moeten nemen. Vegetariërs en zeker veganisten zouden een supplement van 150 (à 200) mcg kunnen nemen, omdat een vegetarisch/veganistisch dieet armer is aan selenium, doordat juist een aantal van de rijkste seleniumbronnen ontbreken: schaal- en schelpdieren, vis, vleesprodukten.

Ger schreef:En hoe lang duurt het voor anti stoffen dalen?

Weet ik niet.
Maar, zie het allereerste bericht in dit draadje:
meinke schreef:Laat ik bij het begin beginnen. In januari 2005 heeft de huisarts bij mij Hashimoto vastgesteld. Toen heb ik Thyronajod gekregen (ik woon in Duitsland). En stom, stom stom :????: , ik heb er niet bij nagedacht dat er bij zo'n naam jood in zit. De huisartsen prikken hier overigens zelf bloed en hij heeft twee keer een echo gemaakt.

Omdat ik me wel beter, maar niet kiplekker voelde ben ik naar een endocrinoloog gegaan in maart 2006. Toen heb ik euthyrox en selenium (0,999mg Natriumselenit) gekregen.

Deze week ben ik naar de huisarts (een ander :duim: ) gegaan en heb ik gelijk de rest mee laten prikken (groot bloedbeeld, B12, Ferritine, etc.), omdat ik volgende week naar de endocrinoloog ga. Ze legde me uit dat deze kuren meestal voor een half jaar of een jaar (afhankelijk van de respons) gegeven worden om de concentratie antilichamen bijna terug te brengen naar nul.

Gisteren belde ze me en bevestigde wat ik al wist/voelde:

perfect ingesteld en...bijna geen antilichamen meer :rol: !!!!

groetjes,

M.

Dus, Ger, een half jaar tot een jaar wellicht(?).

Ger schreef:Jan.  Ik heb het idee dat jouw internist erkend wat veel andere tussen de oren vinden zitten. Huist die persoon in Deventer?

Mijn internist is verbonden aan de Deventer ziekenhuizen.
Mijn ervaring met 'm is nog te pril om een oordeel te kunnen geven of deze internist te kunnen aanbevelen, maar van twee mensen die ik persoonlijk ken heeft één géén goeie ervaring (deze internist benoemde haar restklachten als psychisch, waar ze zich beslist niet in herkende), en één heeft redelijk goeie tot goeie ervaringen. Ik heb eerder ook van enkele mensen op het forum gehoord dat ze redelijke tot redelijk goeie of goeie ervaringen met deze internist hadden.
Hoe dan ook is het belangrijk zelf goed ingelezen te zijn, zelf kennis te hebben, en te weten wat je wilt. Maar dat geldt natuurlijk eigenlijk altijd wel, bij alle contact met artsen, als het om ingewikkelde materie gaat.


Groetjes,
Jan
Avatar gebruiker
Jan
Forumverslaafde
 
Berichten: 1411
Geregistreerd: donderdag 16 juni 2005 - 15:33
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Jan » donderdag 14 september 2006 - 16:44

Die Duitstalige brochures van Cefak heb ik vandaag ontvangen.
Tamelijk interessant.
Bovenop de "Selen und Schilddrüse"-folder is ook vooral de brochure "Wissenswertes zu Selen 101 Fragen / 101 Antworten" informatief.

Een aantal van die 'vragen en antwoorden' is ook terug te vinden in de Engelstalige brochure "Selenium and cancer 101 questions / 101 answers", die als pdf-file te vinden is via de volgende url:
http://www.cefak.com/selen/e/info_e.html

"Selenium and cancer 101 questions / 101 answers
also as PDF-Version (157 KB)"

Punten 86 t/m 90 zijn interessant. Punt 90:

" 90.  How can the good absorption of sodium selenite be explained?
Our organism can incorporate this selenium compound without much energy into active selenoproteins. From the chemical point of view, it only has to be changed slightly - and then already the trace element can be integrated into selenoenzymes and then set to work. Compared to this, organic selenium is more "sluggish”. First of all, it has to be transferred into inorganic preliminary stages by the body before it can be incorporated into active selenoproteins. That takes metabolic energy and valuable time! "

Wat ik alles bij elkaar tot nu toe uit de Cefak-folders en -brochures haal, en overeenkomend met wat hier eerder al besproken werd:
-  (Tot) 200 mcg selenium per dag als natriumseleniet bij Hashimoto thyreoiditis, ter tempering van de autoimmuunreactie. (Op voorschrift van een arts eventueel tijdelijk meer.)
-  Natriumseleniet zou gemakkelijker beschikbaar zijn voor inbouw in de juiste enzymen dan organisch gebonden selenium zoals l-selenomethionine, dat eerst omgezet moet worden.

Maar, hmm, dat laatste, zou dat werkelijk iets afdoen aan het effect van organisch gebonden selenium? Ik weet het niet. En ik twijfel.
We weten niet hoe objectief die Cefak-info is. Cefak is tenslotte fabrikant van natriumseleniet-producten.
Daarnaast, zelf 'experimenteren' met selenium in dagdoses hoger dan 200 mcg is niet verantwoord. hoge doses alleen op voorschrift van je arts.

Maar ook, tenslotte,
punt 88:

" 88.  How are the different selenium compounds used?
Frequently, organic selenium preparations are classical food supplements. Inorganic selenium preparations (mostly sodium selenite), however, are no food supplements but real pharmaceuticals. Therefore, they are not available in drugstores or supermarkets but only in pharmacies. Sodium selenite isn’t only used for health care but also for the treatment of diseases caused by selenium deficiency. "

Dus, mijn interpretatie:
-  Organisch gebonden selenium (l-selenomethionine, e.a.) = supplement.
-  Natriumseleniet = medicijn = NIET geschikt voor zelfmedicatie.  ??

Of ben ik nou te strikt??



Groetjes,
Jan
Laatst bijgewerkt door Jan op maandag 18 september 2006 - 15:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Jan
Forumverslaafde
 
Berichten: 1411
Geregistreerd: donderdag 16 juni 2005 - 15:33
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Alice1963 » donderdag 14 september 2006 - 18:12

Dus, mijn interpretatie:
-  Organisch gebonden selenium (l-selenomethionine, e.a.) = supplement.
-  Natriumseleniet = medicijn = NIET geschikt voor zelfmedicatie.


Hoi Jan, ja, je bent strikt maar het is zeer goed om de vraag te stellen.

Wat ik zelf het allerliefste zou willen is dat het middel op de officiële geneesmiddelenlijst komt en moet worden voorgeschreven en gecontroleerd door een arts. Én vergoed door de zorgverzekeraar.
In mijn geval heb ik het niet voor niets met mijn arts overlegd, én met de apotheker. Beiden zagen geen problemen, dat was voor mij wel belangrijk.

Probleem is uiteraard ook dat de hier besproken zaken bij veel artsen nog niet bekend zijn, en hoe kun je een middel krijgen van een arts die het zelf niet kent, laat staan dat hij de behandeling begeleidt?

Tegelijkertijd kan het goed zijn dat het waar is dat deze vorm van selenium de beste is en prima toe te passen als je je aan de voorschriften houdt, en dat geldt voor álle zelfmedicatie, en overigens ook voor alle supplementen.  Maar ik heb tot nu toe nog geen onderzoeksresultaten gevonden, die uit onafhankelijke bron zou moeten zijn en met alle gegevens erbij. Misschien wel iets om even over te mailen met Cefak of Biosyn, er is een kans dat er onafhankelijk onderzoek gedaan is immers. Wanneer zij zich daarop baseren staan ze sterker en zullen ze die info vast wel hebben. Zal ik strakjes ff doen.

Het moeilijke is natuurlijk dat dit hele verhaal in een groot grijs gebied valt. In de huidige situatie komt het erop neer dat de keus bij onszelf ligt, want we kunnen er gemakkelijk aankomen, en daarom stel jij de vraag natuurlijk ook, denk ik.

Ik kan de vraag alleen beantwoorden door te zeggen dat ik zelf het dus heb besproken met arts en apotheker en er strakjes met een gerust hart voorzichtig aan ga beginnen.  

Maar jij begint er (voorlopig) niet aan?
Groetjes,

Alice


Het alledaagse geluk is het grote geluk
Avatar gebruiker
Alice1963
Forumverslaafde
 
Berichten: 3658
Geregistreerd: zondag 14 augustus 2005 - 17:59

Berichtdoor Alice1963 » vrijdag 15 september 2006 - 17:54

Hoi Dineke(leuk toch dat jij hier nog geregeld te vinden bent!),

Volgens mij heeft Jan de conclusie dat natriumseleniet niet geschikt is voor zelfmedicatie zelf getrokken, toen hij las dat dit ook als geneesmiddel wordt gebruikt. Terwijl organisch gebonden selenium alleen een supplement is.

Je hebt  gelijk als je zegt dat niet elke apotheek die dingen weet....

Het is moeilijk hè: we weten inmiddels denk ik echt wel dat je van allerlei kanten informatie krijgt maar dat in heel veel gevallen (misschien wel alle) die informatie gekleurd is, en vaak incompleet.

Ik heb gisteravond even wat mailtjes verstuurd naar Duitsland (3), zo gauw ik meer weet laat ik het hier wel even horen. Hopelijk komen we zo aan wat meer informatie.
Groetjes,

Alice


Het alledaagse geluk is het grote geluk
Avatar gebruiker
Alice1963
Forumverslaafde
 
Berichten: 3658
Geregistreerd: zondag 14 augustus 2005 - 17:59

Berichtdoor lieveheersbeestje » vrijdag 15 september 2006 - 18:42

Nee waarschijnlijk heeft hij dit op de pagina's gevonden als je googled, namelijk natriumseleniet is alleen op recept verkrijgbaar via een arts en in vloeibaar hoeveelheden maar dat wisten we al....

Misschien heeft hij daarom zijn conclusies daaruit getrokken dat het geen zelfmedicatie is......

Gewoon selenium is verkrijgbaar bij apotheek, drogist en reformzaken, maar natriumseleniet niet........

Ik denk dit, maar goed wie ben ik :????:
Hashimoto vanaf 1998, fibromyalgie vanaf 08-2005 en bk '06

Geniet van het leven, want het duurt maar even Veel liefs,
<B>Annemieke</B>
Avatar gebruiker
lieveheersbeestje
Forumverslaafde
 
Berichten: 4560
Geregistreerd: zondag 06 februari 2005 - 9:40

Berichtdoor Jan » maandag 18 september 2006 - 15:52

Jan schreef:Dus, mijn interpretatie:
-  Organisch gebonden selenium (l-selenomethionine, e.a.) = supplement.
-  Natriumseleniet = medicijn = NIET geschikt voor zelfmedicatie.

Alice1963 schreef:Hoi Jan, ja, je bent strikt maar het is zeer goed om de vraag te stellen.
[...]
[...]
Maar jij begint er (voorlopig) niet aan?

Allereerst even dit over "geneesmiddelen": ook middelen als bijvoorbeeld ibuprofen zijn en blijven "geneesmiddelen", maar zijn tegenwoordig toch voor iedereen in de vrije verkoop verkrijgbaar. Of dat een goeie zaak is, daarover kun je van mening verschillen.
Zelf denk ik eerlijk gezegd dat natriumseleniet een veel veiliger stof is dan ibuprofen en sommige andere vrije-verkoop medicijnen.
Maar dit is en blijft ingewikkelde materie.
Het zou volgens mij, net zoals Alice al zei, het prettigste zijn als onze artsen meer ingevoerd zouden zijn in zaken als het gebruik van selenium om autoimmuunreacties te temperen. Zolang dat nog niet zo is, is Alice's aanpak de beste: wel zelf beslissen over eventuele zelfmedicatie, maar in overleg met de arts.

En ik, ik zit nu ruim een jaar op 150 mcg selenium per dag, als l-selenomethionine.
Over een week of vijf worden TSH, FT4 en T3 opnieuw bepaald, en tevens een aantal andere dingen, waaronder anti-TPO.
Mocht ik nog een duidelijk actieve autoimmuunreactie hebben, dan overweeg ik de l-selenomethionine (gedeeltelijk?) in te ruilen voor natriumseleniet.


lieveheersbeestje schreef:Nee waarschijnlijk heeft hij dit op de pagina's gevonden als je googled, namelijk natriumseleniet is alleen op recept verkrijgbaar via een arts en in vloeibaar hoeveelheden maar dat wisten we al....

Misschien heeft hij daarom zijn conclusies daaruit getrokken dat het geen zelfmedicatie is......

Um, nee, dat was puur op basis van hoe Cefak dat stelde en hoe strikt Cefak dat wel stelde. Daar werd ik ook nogal strikt van. ;-)
Maar hierboven hebben we dat weer wat gerelativeerd. En terecht, denk ik.


Groetjes,
Jan
Avatar gebruiker
Jan
Forumverslaafde
 
Berichten: 1411
Geregistreerd: donderdag 16 juni 2005 - 15:33
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Succesverhalen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron